Facebook-pikselin lyhyt oppimäärä

Facebook-pikselin lyhyt oppimäärä

Mikä Facebookin pikseli on? 

Oletko koskaan miettinyt, kuinka juuri nettikaupassa selaamasi tuotteet ilmestyvät mainoksina Facebookin uutisvirtaan? Tai miksi saman yrityksen mainokset tuntuvat nousevan niin usein esille Instagramissa? Kyse ei ole sattumasta, vaan tarkasti ja tehokkaasti kohdennetusta mainonnasta. Tarkasti kohdennettun mainonnan mahdollistaa pieni koodinpätkä nettisivulla – Facebook-pikseli. 

Facebook-pikseli lähettää  informaatiota nettisivuilla vierailleista henkilöistä Facebookin mainosalustaan  hyödyntämällä vierailijan koneelle asennettuja evästeitä. Pikselin keräämään informaation avulla Facebook- ja Instagram-mainontaa on mahdollista kohdentaa sellaisille henkilöille, jotka ovat jo osoittaneet kiinnostusta nettisivujen sisältöön. Samoin kerätty data auttaa kohdentamaan mainontaan myös sellaisille henkilöille, jotka muistuttavat jo nettisivulla käyneitä henkilöitä. Toisin sanoen pikseli mahdollistaa Facebookin mainosalustan tehokkaimpien ominaisuuksien – tekoälyn ja koneoppimisen – hyödyntämisen. 

Miksi pikseliä kannattaa käyttää, ja miksi mainonta on turhaa ilman sitä. 

Facebook- tai Instagram-mainonta ilman pikelin hyödyntämistä on kuin ajaisit autoa side silmillä. Yksinkertaistettuna ilman pikseliä et tiedä mitään siitä, mitä mainoksen nähneet henkilöt tekevät siirryttyään mainoksen kautta nettisivuillesi. Paljon asioita tapahtuu mainosklikkien lisäksi, mutta et tiedä missä, milloin tai miten.  Ilman pikseliä mainonta on hapuilua pimeässä. 

Pikselin Facebookiin lähettämä tieto mahdollistaa parempien mainosten luomisen ja tarkemman kohdentamisen. Näiden itsestäänselvien hyötyjen lisäksi pikseli mahdollistaa myös konversioseurannan, eli tiettyjen tavoitteiden, kuten tiedustelujen tai ostojen mittaamisen. Konversioseuranta mahdollistaa mainonnan tehokkuuden tarkan seuraamisen, ja näet tarkalleen kuinka monta ostoa tai tiedustelua tietty mainos on tuottanut. Kattava statistiikka auttaa kohdentamaan mainosbudjetin mahdollisimman tehokkaasti kohderyhmiin ja mainoksiin, jotka tuottavat parhaita tuloksia sinulle. 

Pikselin tuottamien hyötyjen vuoksi se kannattaakin asentaa jo ennen Facebook- tai Instagram-mainonnan aloittamista. Pikseli lähettää tietoja nettisivun vierailijoista koko ajan riippumatta siitä, onko mainontaa käynnissä vai ei. Näin ollen käytössäsiFacebookin tekoälyn käsittelemä informaatio käytettävissäsi milloin tahansa päätätkin aloittaa mainonnan. 

Miten pikseliä voi hyödyntää? 

Yleisin tapa hyödyntää pikseliä on uudelleenmarkkinointi (remarketing) lämpimille yleisöille. Ehkäpä tutuin esimerkki uudelleenmarkkinoinnista on kirjoituksen alussa esitetty tapahtumaketju, jossa kuluttaja selaa verkkokaupassa tiettyä tuotetta, ja sama tuote ilmestyy maagisesti verkkokaupan mainoksena kuluttajan Facebook-uutisvirtaan. Uudelleenmarkkinointi on todistetusti yksi tehokkaimmista mainonnan muodoista, sillä se tuottaa yli 70% todennäköisemmin klikkauksia ja konversioita kuin mainonta kylmille yleisöille (1). Mitä tarkemmin kohdennettua ja henkilökohtaisempaa uudelleenmarkkinointi on, sitä paremmat tulokset. Esimerkiksi erilaisia siivouspalveluita tarjoava yritys voisi kohdentaa uudelleenmarkkinointia eri  palveluita kuvaavilla alasivuilla vierailleille henkilöille, jolloin mainonta on relevanttia kohdeyleisöille. 

Facebook-pikseli auttaa sinua myös löytämään kokonaan uusia yleisöjä. Vertaamalla pikselin kerryttämää dataa verkkosivun vierailijoista, pystyy Facebookin mainosalgoritmi luomaan vertaisyleisöjä (lookalike audiences). Käytännössä algoritmi etsii siis Facebookin käyttäjäkunnasta sellaisia käyttäjiä, jotka muistuttavat nettikäyttäytymiseltään tai kiinnostuksenkohteiltaan niitä henkilöitä, jotka ovat jo vierailleet nettisivuillasi. Näistä käyttäjistä kootut vertaisyleisöt ovat tutkitusti tehokkaita mainonnan kohteita, ja vertaisyleisöille mainostaminen kasvattaa kokonaan uusien asiakkaiden löytämisen todennäköisyyttä.

Kolmas ja mahdollisesti suurin pikselin saavutettava hyöty on mainonnan optimointi.  Ilman pikseliä ainoa mahdollinen tavoite mainonnalle ovat klikkaukset. Tällöin Facebookin algoritmi näyttää mainontaa sellaisille henkilöille, jotka todennäköisesti klikkaavat mainosta. Pikselin mahdollistaman tavoiteseurannan avulla mainontaa voidaan kohdistaa juuri sellaisille käyttäjille, jotka todennäköisimmin jättävät esimerkiksi yhteydenottopyynnnön tai ostavat tuotteen.  Käytännössä tämä toimii siten, että mainoskampanjalle asetetaan klikkausten sijaan tavoitteeksi esimerkiksi ostot, tiedustelut tai mikä ikinä haluttu tavoite verkkosivuilla onkaan. Nämä niin sanotut konversio-kampanjat ovat suosittuja esimerkiksi verkkokaupppojen markkinoinnissa, sillä tällöin mainonta optimoidaan henkilöille, jota todennäköisimmin tekevät ostoksen mainoksen nähtyään. Verkkokaupan tapauksessa mainontaa voidaan myös optimoida vielä erikseen sellaisille henkilöille, jotka todennäköisimmin tekevät ostoksia suurella rahasummalla. 

Yhteenveto

Jo tässä kirjoituksessa läpikäydyt muutamat esimerkit osoittavat, että pikselin hyödyntäminen on onnistuneen Facebook- tai Instagram-markkinoinnin avain.  Miksi silti niin moni aloittaa mainonnan ilman sitä? Yksinkertainen vastaus on, että pikselin asentaminen ja oman yrityksen toiminnan kannalta järkevien tavoitteiden luominen nettisivuille vaatii opettelua ja aikaa. Jos sinulla ei juuri nyt ole aikaa syventyä algoritmien, pikseleiden ja konversioiden salakieleen, ota yhteyttä! Me Sometaikureilla tuotamme tuloksellista Facebook- ja Instagram markkinointia – tyytyväisyystakuulla.